Sidevisninger i alt

mandag den 5. juni 2017

Fra nedsmeltning til optur i Arches National Park


Ja, det blev ikke til noget blogskrivning i går aftes, jeg var bare brugt og meget træt. Så vi tager den her til morgen, på bænken mens det stadig er bare nogenlunde køligt - eller hvad vi skal kalde de 20 grader.

Morgenen i går var fin, der satte jeg mig også ud på bænken under træet og bare nød stilheden og at man endnu kunne trække vejret i nogenlunde temperatur.

Rutinerne blev gennemført - morgenmad - bad - pakning af bil og så af stede til Arches National Park, lige for enden af hovedvejen hvor vi bor.

Der var kø for at komme ind i parken, men pyt, vi skal jo heller ikke nå noget til bestemt tid.


Allerede når man er kommet forbi chek-in huset og har vist sit parkpas ( vi har købt et pas til 80 $ for en vogn incl. passagerer, så kan vi køre ind i alle Nationalparker herover ) begyndte scenariet. Meget hurtigt kommer man højt op, gennem hårnålesving og udsigten er vild.

I topform alle 4



Det første sted vi stoppede var ved nogle store sten som ligger på en sjov måde. Her var vi rundt og kigge og tage nogle sjove billeder. Allerede her er der de vildeste flade klippevægge som bare stå lodret op i luften. Imponerende syn. Ind i bilen igen og videre. Man kunne næsten ikke holde ud at være uden for. Det var omkring de 40 grader.

Kim løfter sten

Kim i klemme

Birger sidder fast

Hop hop

Stærk mand, eller noget
Så videre til Double Window og Double Arch. Her hikede vi rundt om Double Windows. En tur på 4,5 km. Det lyder ikke af meget, men i det terræn tager det altså omkring 2 timer.
Vi sugede alle indtrykkende til os, og nød de mange udsigter. Man kan næsten ikke blive færdig med at kigge.

Double windows
Efter den tur gik vi over vejen og gik ud til Double Arch. Fantastisk formation. Tænk at naturen kan skabe disse syn. Vildt!
Selvfølgelig skulle Kim og Birger kravle op i toppen og sidde og vinke ned.

Double Arch

Gitte får sig en tår at drikke

Mette er glad

På vej ud til Double Arch

Vinke vinke fra toppen
Næste ryk var ud til stedet hvor vi skulle hike op til Delicat Arch. Man kan kun komme derud ved at trave op over et stort stykke klippe, svært at beskrive med kig med her på billedet.

Se manden med den hvide bluse, der fra og så helt op på toppen skulle vi gå - det går opad og opad

Her et godt stykke oppe - føj det var varmt
Med ca. 1,4 km. igen gik jeg ganske enkelt sukkerkold, det samme gjordet Mette. Mette kunne ikke komme af med varmen og jeg gik bare kold. Det hele prikkede. Ikke så rar en fornemmelse.
Vi fandt en sted med en busk som skygge de lidt. Fik sat os og frem med flaskene med energidrik og vand. Jeg måtte have en sukkergel og have nakken kølet ned med is. Vi havde frosne vandflasker med. Jeg prøvede at blæse med min lille usb blæser som man kan sætte i telefonen - men den forslog som "skrædder i helvede". Det var virkelig ubehageligt, og faktisk sagde jeg at jeg ikke ville gå med længere. Men Kim ville under ingen omstændigheder efterlade mig. Så jeg prøvede igen. Men det prikkede stadig i kroppen. Jeg satte mig lidt igen med is.

UDFORDRET!!
Varme med stadig glade
Og så fik jeg det faktisk bedre, tror sukkergelen nåede rundt i kroppen.
Så tog vi det sidste stykke, det gik fint, jeg var ovenpå igen.

Vi kom til et meget smalt stykke, hvor man går på en sti som er et klippefremspring. Her holder jeg op med at snakke og koncentrere mig om, at gå så tæt på bjergvæggen som muligt 😂😂

Så var det bare lige rundt om hjørnet og så:

Delicat Arch
Det var det hele værd. Hvilket smukt og utroligt syn. Den er helt vild. Vi gik det sidste stykke helt ud til den og fik taget billeder under buen. Man skal ikke træde tilbage, for det går lodret ned på bagsiden. Sidst vi var der, var vi ikke helt nede ved buen, men nød den på afstand. Men den er vanvittig stor når man kommer helt derned.

Vi står faktisk inde under buen - det siger lidt om størrelsen

Her os alle 4
Vi fandt et sted hvor klipperne skyggede og satte os for at hvile og nyde. Fik indtaget noget energi til nedturen.
Overview
Så var det tid til nedturen. Det gik noget lettere, men stadig meget varmt.

Kim bygger tårn
Endelig var vi nede, efter 3 km. op og og 3 km. ned.

Vel tilbage på pladsen. Vi tog os en slapper og gik derefter i bad.
Det er for varmt at lave mad i vognen, så vi fandt en Mexicansk restaurant og fik noget dejlig mad.
Vi var trætte og varme. Så hjem til pladsen og så varede det ikke længe før det var godnat.

Vi takker vores gode støvler for en dejlig dag.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar